4AGE Start projektu

Tak jsem se pustil do dalšího projektu. Ano, bude to celé jen o motoru. Auto řešit nebudu, je zatím jedno kde motor skončí.

Jedná se o motor 4A-GE 16V Red Top bigport, motor se dával například do Hachiroku. Velkou pomůckou je oblíbenost mezi „ladiči“, a lze tedy použít nějaké ze zkušeností jiných.

 

807-Toda MR2 Engine

Kapitola první: Pohádkové plány

10580614_10203900299966318_1211070889_n

 

Představa:
„four throttle“ 42mm z Yamaha R1, přímé vstřikování do hlavy, kompletní GO motoru s kombinací seriových a performance dílů,

Hlava
Hlava zůstane pravděpodobně sériová, použijí se jen nové hydroštely z 2ZZ.

Vnitřnosti motoru
Kliku bych rád použil sériovou – je dostatečně dimenzovaná. Ojnice u bigportu jsou nejsilnější mezi rodinou 4A. Možností jsou lehčí ojnice z 20v verze motoru.

Chlazení
Chladící soustava bude počítat s kvalitním chladičem v autě, do kterého bude motor usazen. Pumpu mám v plánu zachovat originální, jediný zásah by byl do termostatu, který by měl mít nižší teplotu otevírání.

Mazání
Zde nemám ještě představu, Bigport má pravděpodobně slabé sériové čerpadlo, budeme tedy shánět nové. Sériově je olej chlazen vzduchem ve zvláštním chladiči. V Celice jsem laboroval s vodním chladičem, který měl zároveň smyčku pro chlazení oleje. Bohužel jsem zatím neměl jak naměřit nějaká směrodatná data. V úvahu vezmu také chlazení oleje vodou, který používá motor 3S-GE.

Sání
Sání mám v plánu použít z Yamaha R1 čtyřklapku 42mm, vstřikování má motor v hlavě. Musím vyrobit přírubu pro uchycení klapek a vhodně odhadnout umístění „trumpet“. Motor bude počítat s příčným uložením a přívodem vzduchu nasávačem v kapotě. Teoreticky bude brána v úvahu Celica s kapotou z verze GT4. Nasávač zajistí přívod chladného vzduchu do lokality sání.

Zapalování
Zapalování není vymyšleno, rád bych vynechal sériový rozdělovač a použil cívky.

Řízení
Zatím nemám představu o řízení motoru. Pokud by se nevybrala vhodná programovatelná řídící jednotka, muselo by se oželet přímé vstřikování a použít dva karburátory.

 

Kapitola druhá: Je to zlé

Začalo se průzkumem, na motoru jsem strhl šroub v hlavě – tedy parádní práce navíc. Sundala se vana bez problému, jen se opískuje a znovu použije.

Nemůže být samozřejmě nic snadné, takže bych řekl, že mne nic nepřekvapí. Překvapilo, motor je přidřený na klice, KO ventil a KO píst. Nejhorší je přidřený blok.

10715714_10203900294286176_549960115_n10721224_10203900299326302_1763529354_n10719400_10203900298446280_1933467754_n10722938_10203900293486156_204806388_o

Takže se nám samozřejmě všechno krásně protáhne, můžeme začít shánět druhý motor.

 

Kapitola třetí: Všechno dobré

Motor mám!! Přímo z Hachiroku, díky Idahovy, který mi dal nový. Dostal jsem taky od Libora písty a ventily do zásoby.

Práce může začít.